prof. dr hab.

Krzysztof Kurek

Prof. dr hab. Krzysztof Kurek (ur. 1970 w Gnieźnie). W czerwcu 1994 ukończył studia polonistyczne na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Stopień doktora nauk humanistycznych uzyskał na tym samym Wydziale w styczniu 1999 roku. Rozprawę doktorską pt. Polski Hamlet. Z historii idei i wyobraźni narodowej napisał pod kierunkiem Prof. Dobrochny Ratajczakowej. Habilitował się w lutym 2009 na podstawie monografii Teatr i miasto. Historia sceny polskiej w Poznaniu w latach 1782-1849.W latach 2002-2011 był także zawodowo związany z Collegium Europaeum Gnesnense UAM, gdzie wykładał historię literatury polskiej XVIII i XIX wieku, a także pełnił funkcję pełnomocnika Dziekana Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej UAM. Od 2002 do 2005 roku był członkiem Senatu UAM oraz senackiej Komisji ds. rozwoju UAM. Uczestniczył w ogólnopolskim programie Akademia Artes Liberales. Przez kilka lat był związany z Teatrem Polskim w Poznaniu, najpierw jako sekretarz literacki (1993-1996), a następnie jako kierownik literacki (2000-2002). W latach 2015-2017 był Głównym Redaktorem Wydawnictw Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk. Jest egzaminatorem Okręgowego Komitetu Olimpiady Literatury i Języka Polskiego. Współtworzy Komisję historyczną Teatru Polskiego w Poznaniu. Od stycznia 2010 pracuje na stanowisku profesora nadzwyczajnego. Do listopada 2020 roku był promotorem 112 prac magisterskich oraz 128 rozpraw licencjackich. Słucha nagrań Marii Callas i dużo spaceruje.

 

Zainteresowania badawcze:

Historia teatru i dramatu polskiego od średniowiecza do końca XIX stulecia

Dzieje Poznania i Wielkopolski

Biografistyka teatralna

Związki literatury i historii

Teatr jezuicki (w kontekście polskim i europejskim)

Edycja źródeł do dziejów teatru

 

Wybrane publikacje:

Książki autorskie (monografie)

Polski Hamlet. Z historii idei i wyobraźni narodowej, Wydawnictwo „Poznańskich Studiów Polonistycznych”, ISBN 83-909138-9-5, Poznań 1999, ss. 168 [fragmenty książki dostępne na stronach Repozytorium AMUR: http://hdl.handle.net/10593/10496 ; http://hdl.handle.net/10593/10497 ; http://hdl.handle.net/10593/10534 ].

Teatr i miasto. Historia sceny polskiej w Poznaniu w latach 1782-1849, Wydawnictwo Naukowe UAM, ISBN 978-83-232187-0-8, Poznań 2008, ss. 324 [ książka dostępna w wersji online na stronach Encyklopedii teatru: http://encyklopediateatru.pl/ksiazka/674/teatr-i-miasto-historia-sceny-polskiej-w-poznaniu-w-latach-1782-1849 ].

Teatry polskie w Poznaniu w latach 1850-1874. Repertuary, artystyczne idee, polityczne konteksty, Wydawnictwo Naukowe UAM, ISBN 978-83-232-2564-5, Poznań 2013, ss. 728 [książka dostępna w wersji online na stronach Encyklopedii teatru: http://encyklopediateatru.pl/ksiazka/690/teatry-polskie-w-poznaniu-w-latach-1850-1875-repertuary-artystyczne-idee-polityczne-konteksty ].

Widowiska poznańskie. Studia z historii teatru, dramatu i miasta, Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne“, ISBN 978-83-65666-42-0, Poznań 2018, ss. 305 [ książka dostępna na stronach Repozytorium AMUR: http://hdl.handle.net/10593/25127 ].

 

Teatr poznański w podróży (1870-1900). Repertuary występów i źródła do dziejów sceny polskiej w zaborach pruskim i rosyjskim. Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, ISBN 978-83-7654-428-1, Poznań 2019, ss. 435 [ książka dostępna w wersji online na stronach Repozytorium AMUR: http://hdl.handle.net/10593/25832 ].

 

Współautorstwo monografii

Dzieje Gniezna – pierwszej stolicy Polski, red. Józef Dobosz, Wyd. Prezydent Gniezna i Powiat Gnieźnieński, Gniezno 2016, ISBN 978-83-63047-99-3 (tu rozdziały wyłącznie mojego autorstwa: Kultura piśmiennicza w X i początkach XI wieku, s. 85-91; Kultura piśmiennicza – od tzw. Drugiej monarchii piastowskiej do schyłku wieków średnich, s. 195-206; Kultura piśmiennicza i widowiska wczesnonowożytnego Gniezna, s. 319-326; Piśmiennictwo, prasa, działalność wydawnicza i teatr w latach 1793-1918, s. 437-473; Życie kulturalne w latach 1918-1945, s. 633-653; Rozwój prasy i formy życia kulturalnego w Gnieźnie od 1945 do lat 90. XX wieku, s. 706-732; Kalendarium i częściowa rekonstrukcja repertuaru występów gościnnych polskich, zawodowych zespołów teatralnych w Gnieźnie (w latach 1816-1935), s. 733-774).

 

Książki zredagowane

Twierdza i teatr. Księga jubileuszowa Teatru Polskiego w Poznaniu 1875 – 2000. Pod red. Krzysztofa Kurka, Teatr Polski w Poznaniu, ISBN 83-907070-0-4, Poznań 2000.

Słowacki teatralny, pod red. i ze wstępem Krzysztofa Kurka. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2006, ISBN 83-232-1652-5, ss. 280.

 

Wojciech Bogusławski – ojciec teatru polskiego. Red. naukowa K. Kurek, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2009, ISBN 978-83-232-2023-7, ss. 212.

 

Książki współredagowane

Wojciech Bogusławski in memoriam, wybór, opracowanie, red. zbioru M. Bajer, D. Kamińska. Materiały pokonferencyjne pod red. M. Bajera i K. Kurka, ISBN 978-83-921829-2-4, Golęczewo 2007, ss. 224.

 

Ko – mediana. Prace ofiarowane Profesor Dobrochnie Ratajczakowej, pod red. E. Guderian-Czaplińskiej i K. Kurka, Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne“, ISBN 978-83-61573-45-6, Poznań 2013, ss. 452.

 

Teatralne przyjemności. Prace ofiarowane Profesor Elżbiecie Kalembie-Kasprzak, pod red. E. Guderian-Czaplińskiej i Krzysztofa Kurka, Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne“, Poznań 2017, ISBN 978-83-65666-29-1, ss. 192.

 

Wybrane artykuły z lat 2010 – 2020:

 

Wędrowna opera Kazimierza Skibińskiego w Poznaniu, „Kronika Miasta Poznania“ 2010, nr 2, s. 104 – 116.

 

Bonawentura Kudlicz. Notatki i szkice do portretu artysty. W: Portrety teatralne. Piórkiem – węglem – pędzlem. Prace dedykowane profesor Annie Kuligowskiej – Korzeniewskiej. Red. I. Jejte – Lewkowicz i M. Leyko przy współpracy D. Leśnikowskiego, Łódź 2011, s. 204 – 215 [ tekst dostępny na stronach Repozytorium AMUR: http://hdl.handle.net/10593/10126 ].

 

Z poznańskiej wieży ratuszowej na scenę Teatru Narodowego. Wokół biografii Karola Boromeusza Świerzawskiego, „Kronika Miasta Poznania” 2012, nr 1, s. 77 – 84.

 

Teatralna menażeria. Kilka uwag o obecności konia i małpy w sztukach widowiskowych XVIII i XIX wieku, [w:] Człowiek w świecie zwierząt – zwierzęta w świecie człowieka, pod red. K. Ilskiego, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2012, s. 63 – 86.

 

Między sacrum a profanum… Nieznany tekst pastorałki dramatycznej z kręgu kaliskiego kolegium jezuickiego, [w:] Ko-mediana. Prace ofiarowane Profesor Dobrochnie Ratajczakowej, pod red. E. Guderian-Czaplińskiej i K. Kurka, Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne“, Poznań 2013, s. 123 – 152 (współautorstwo z W. Wydrą) – tekst dostępny w Repozytorium AMUR: http://hdl.handle.net/10593/7520

 

„Pamiątka dla Publiczności Poznańskiej od Inspicienta Teatru Krakowskiego z 1867 roku“ jako interesujący przyczynek do dziejów sceny polskiej w Poznaniu, [w:] Cum reverentia, gratia, amicitia. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Bogdanowi Walczakowi, pod red. J. Migdał i A. Piotrowskiej-Wojaczyk, t. 2, Poznań 2013, s. 191-198.

 

Taniec śmierci na scenie kolegium jezuickiego w Kaliszu?, „Poznańskie Studia Polonistyczne“, Seria Literacka 22 (42), Poznań 2013, s. 315-339 (współautorstwo z W. Wydrą).

 

Trudne początki. Widowiska poznańskie w pierwszych miesiącach po wyzwoleniu, „Kronika Miasta Poznania“ 2015, nr 1, s. 259-269.

 

 

Świerzawski (Świeżawski, Swierzawski, Sierzawski, Sierawski) Karol Boromeusz (1735-1806), hasło w: Polski słownik biograficzny, red. zbior. pod kier. A. Romanowskiego, t. LI/13, z. 210, Warszawa-Kraków 2017, s. 354-356.

 

Spacery, koncerty i… „tubylcze wioski“. O (dwuznacznych) przyjemnościach oferowanych w ogrodzie restauracyjnym poznańskiego Zoo w XIX i na początku XX wieku, [w:] Teatralne przyjemności. Prace ofiarowane Profesor Elżbiecie Kalembie-Kasprzak, pod red. E. Guderian-Czaplińskiej i K. Kurka, Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne“, Poznań 2017, s. 45-59 (współautorstwo z M. Mayerem).

 

Wokół legendy o śmierci księżniczki Ludgardy – wybrane konteksty historiozoficzne oraz literackie świadectwa (XIII-XXI wiek), [w:] Co musi wiedzieć uczony edytor, nawet jeśli nie chce. Prace ofiarowane Profesorowi Wiesławowi Wydrze, red. B. Hojdis, K. Krzak-Weiss, Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne“, Poznań 2017, s. 43-74 [tekst dostępny w Repozytorium AMUR: http://hdl.handle.net/10593/21986 ].

O kilku (możliwych) formach widowisk w średniowiecznym Gnieźnie – konteksty, sugestie, przypomnienia, [w:] Złoty środek. Literatura wobec rozterek, niepokoju i poszukiwania równowagi. Studia poświęcone pamięci Profesora Józefa Tomasza Pokrzywniaka, red. naukowa G. Raubo, K. Trybuś, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2017, s. 69-78.

 

 

„W ogóle powiedzieć można, że w cyrku pana Wullfa można spędzić wieczór bardzo przyjemnie…” Cyrki, menażerie i akrobatyczne popisy w dziewiętnastowiecznym Poznaniu, [w:] Cyrk w świecie widowisk, red. G. Kondrasiuk, Warsztaty Kultury, Lublin 2017, s. 71-96.

 

Współautorstwo haseł do trzeciego tomu Słownika biograficznego teatru polskiego 1910-2000, red. zespół, Wyd. Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2016-2017, ISBN 9788363877958  (vol. 1: A-Ł, 2017, ss. 713 + il.; vol. 2: M-Ż, 2016, ss. 745 + il.).

 

„Chwytamy w płuca szeroki dech wolności…“ Niezwykły początek sezonu 1918/1919 w Teatrze Polskim w Poznaniu, „Kronika Miasta Poznania“ 2018, nr 3, s. 94-112.

 

„Meteor, który na chwilkę na scenie naszej zabłysnął…“ Okolicznościowe wiersze, toasty i przemówienia opublikowane w prasie poznańskiej w związku z występami gościnnymi Heleny Modrzejewskiej w latach 1880-1903, [w:] Spotkania u Modrzejewskiej, red. A. Kędziora, E. Orzechowski, Księgarnia Akademicka, Kraków 2019, s. 73-97 [artykuł dostępny w Repozytorium AMUR: http://hdl.handle.net/10593/25834 ].

O związkach Heleny Modrzejewskiej z Poznaniem – wybrane konteksty i źródłowe świadectwa, [w:] Helena Modrzejewska i Jej Przyjaciele, red. A. Kędziora, E. Orzechowski, Księgarnia Akademicka, Kraków 2020, s. 153-202.