prof. UAM dr hab.

Alina Mądry

prof. UAM dr hab. Alina Madry

Od czasów studiów związana z muzykologią na Wydziale Historycznym UAM. W 1996 roku zdobyła stopień magistra broniąc pracę pt. Matthesonowska teoria afektów i jej odbicie w wybranych kantatach J. S. Bacha. Promotorem była prof. dr hab. Irena Poniatowska, która na stałe wpisała się w drogę rozwoju naukowego Aliny Mądry, będąc najważniejszym opiekunem, doradcą i przyjacielem. Ta współpraca zaowocowała ukończeniem rozprawy doktorskiej i jej obroną w grudniu 2001 roku – Twórczość na instrumenty klawiszowe Carla Philippa Emanuela Bacha w kontekście niemieckiej es-tetyki muzycznej II połowy XVIII wieku – i tym samym uzyskaniem stopnia doktora nauk human-istycznych w zakresie historii . Habilitowała się we wrześniu 2014 roku na podstawie książki wydanej w serii „Historia Muzyki Polskiej”, t. III: Barok, cz. 2: 1697–1795 Muzyka religijna i jej barokowy modus operandi. W maju 2017 roku uzyskała stanowisko profesora nadzwyczajnego w Instytucie Muzykologii Wydziału Historycznego UAM, z którym była związana do września 2019 roku. Od października tegoż roku związała swoją dalszą drogę zawodowo-naukową z Katedrą Teatru i Sztuki Mediów. W latach 1998-2009 współpracowała jako wykładowca z Akademią Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Z kolei w okresie 2012-2016 sprawowała stanowisko kustosza w Muzeum Instrumentów Muzycznych w Poznaniu, oddział Muzeum Narodowego. Ponadto przewodnicząca Rady Naukowo-Wydawniczej Dzieł Wszystkich Henryka Wieniawskiego, członek Zespołu Naukowo-Redakcyjnego Jasnogórskich Muzykaliów, sekretarz Komisji Muzyko-logicznej Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, współpracownik Archiwum Archidiecezjal-nego w Poznaniu oraz założyciel i prezes Stowarzyszenia Musica Patria. W swojej działalności, zarówno naukowej jak i popularyzatorskiej, koncentruje się przede wszystkim wokół zagadnień związanych z muzyką polską i powszechną od końca XVII do I połowy XIX wieku. Poszukuje, odkrywa i opracowuje nieznane dotąd źródła rodzimej muzyki, szczególnie pocho-dzącej z Poznania i Wielkopolski. Doprowadza do ich prawykonań w ramach wielu festiwali i działal-ności zespołu Musica Maxima, nad którym sprawuje opiekę merytoryczną.
Współpracuje z wieloma instytucjami oraz inicjuje liczne działania w kraju, które służą upowszechni-aniu wiedzy o polskiej kulturze muzycznej wieków minionych. Jej starania wychodzą także poza gra-nice kraju, m.in. poprzez udział w międzynarodowych konferencjach i współpracę z RISM (Réper-toire International des Sources Musicales).
Stara się „zarażać” swoją pasją wszystkich, których spotka na swojej drodze.

Zainteresowania badawcze:

muzyczne źródłoznawstwo; odkrywanie, opracowywanie, katalogowanie i wydawanie źródeł muzycznych
historia muzyki polskiej od XVII do I połowy XIX wieku (szczególnie muzyka religijna wraz z jej kontekstami)
kultura muzyczna dawnej Wielkopolski
edytorstwo muzyczne
korespondencja muzyki z innymi sztukami – związki przeszłości z teraźniejszością
działania performatywne związane z muzyką dawną

Wybrane publikacje:

Książki autorskie (monografie)

Carl Philipp Emanuel Bach. Estetyka – Stylistyka – Dzieło, Rhytmos, Poznań 2003, ss. 276; dodruk 2014.
Barok, cz. 2: 1697–1795 Muzyka religijna i jej barokowy modus operandi, „Historia Muzyki Pol-skiej” t. III, Sutkowski Edition Warsaw, Warszawa 2013, ss.753.
wersja angielska:
The Baroque, Part 2: 1697-1795. Religious Music and its Baroque Modus Operandi, translated by John Comber, „The History of Music of Poland”, vol. III, Sutkowski Edition Warsaw, Warszawa 2015, ss.750. oraz multimedialny e-book:
HISTORIA MUZYKI POLSKIEJ. TOM III, CZ. 2: BAROK 1697-1795. PLIK MULTIMEDIAL-NY, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2015, ss.935 [http://nck.pl/e-booki-multimedialne/315924-historia-muzyki-polskiej-tom-iii-cz-2-barok-1697-1795-plik-multimedialny/ ]

Edycje źródłowe:

Franciszek Ścigalski, Litania in F , wydanie źródłowo-krytyczne, seria: „Muzyka na nowo odkryta”, z. 1, wraz z: Patryk Frankowski, Stowarzyszenie Musica Patria, Poznań 2015, ss. 115.

Franciszek Ścigalski, Symfonia in D, wydanie źródłowe, seria: „Muzyka na nowo odkryta”, wraz z: Karolina Kaźmierczak, z. 2, Stowarzyszenie Musica Patria, Poznań 2017, ss. 145.

J. Paszkiewicz, Requiem, edycja źródłowa, seria: „Muzyka na nowo odkryta”, z. 3, wraz z: Maria Erdman, Karolina Kaźmierczak, Stowarzyszenie Musica Patria, Poznań 2018, ss. 203.

Książki zredagowane:

Katalog wystawy W służbie sacrum. Z kultury muzycznej Jasnej Góry i Poznania w XVIII wieku, Wydawnictwo Muzeum Narodowego w Poznaniu, Poznań 2012 (wraz z Patrykiem Frankowskim).
Interdisciplinary Studies in Musicology 11: Source studies in musical culture”, Poznań 2012 (wraz z Magdaleną Walter-Mazur).

Wybrane artykuły z lat 2010-2019:

Dzieła Josepha Haydna w zbiorach Archiwum Archidiecezjalnego w Poznaniu, w: „Händel, Haydn i idea uniwersalizmu muzyki”, red. Ryszard Daniel Golianek, Piotr Urbański, Poznań 2010, s. 127-139.

Benedykt Cichoszewski – der polnische Rathgeber?, w: „An der Schwelle zur Klassik” Valentin Rathgeber. II. Internationales Rathgeber-Symposium am 5–6. Juni 2010 in Oberelsbach. Festschrift für Gottfried Rehm zum 85. Geburstag, hrsg. Berthold Gaß, Oberelsbach 2011, s. 259–272.

Perneckher’s Harmonia Pastorella and C.P.E. Bach’s Trio in F-a rare example of compositions for concertato bass recorder; współautorstwo z Patrykiem Frankowskim, w: Central European Musical Culture between the Thirty Years War and the Congress of Vienna: Forms and changes in musical institutions and performance, 1618–1815, “Musicologica Brunensia 47”, Brno 2012, 1, s. 189–197.

The unknown collection of musical manuscripts of Otyń (Wartenberg), „Interdisciplinary Studies in Musicology”, t. 11: Source studies in musical culture”, eds. Alina Mądry, Magdalena Walter-Mazur, współautorstwo z Patrykiem Frankowskim, s. 67–80.

„Muzyka farska” w XVIII-wiecznym Poznaniu, w: W służbie sacrum. Z kultury muzycznej Jasnej Góry i Poznania w XVIII wieku, katalog wystawy, red. Patryk Frankowski, Alina Mądry, Poznań 2012, s. 23–51.
wersja angielska: Parish Church Music in 18th-century, „In the Service of Sacred. Selected aspects of the Music Culture of Jasna Góra and Poznań in the 18th Century”, Poznań 2012, s. 23-51.

Zjawisko „opery w kościele” w polskiej muzyce XVIII wieku na podstawie kameralnych utworów wokalno-instrumentalnych Marcina Józefa Żebrowskiego, w: „Musica Claromontana – Studia 3”: Marcin Józef Żebrowski (XVIII w.). Kompozytor i muzyk kapeli jasnogórskiej, red. Remigiusz Pośpiech, Opole 2013.

Wstępne wyniki badań nad rękopisami muzycznymi ze skasowanego opactwa cystersów w Obrze przechowywanymi w Bayerische Staatsbibliothek w Monachium, Hereditas Monasteriorum, 7 (2015), str. 265-279. O muzykowaniu w klasztorach katolickich XVIII-wiecznej Rzeczypospolitej, w: „Przestrzeń klasztoru – przestrzeń kultury”, red. naukowa Joanna Pietrzak-Thébault, Łukasz Cybulski, Warszawa 2017, s. 461-490.

Passio ex c-moll Kotowicza jako przykład XVIII-wiecznej polskiej muzyki pasyjnej, w: „Kantata – oratorium – pasja. Odmiany form literacko-muzycznych w kulturze XVIII i XIX wieku”, pod red. Aliny Borkowskiej-Rychlewskiej i Elżbiety Nowickiej, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań 2019, s. 43-59.

„Muzyka farska” w kolegiacie pw. św. Marii Magdaleny w Poznaniu, w: „Fara od średniowiecza do współczesności. Społeczność-Duchowość-Architektura-Wystrój. Studia z historii sztuki”, red. nau-kowa Rafał Eysymontt, Dariusz Galewski, Stowarzyszenie Historyków Sztuki, Instytut Historii Szt-uki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2019, s. 287-295.

Organizacja wystaw
1. Kurator wystawy „Rękopisy muzyczne ze zbiorów Archiwum Archidiecezjalnego w Poznaniu”, Muzeum Archidiecezjalne w Poznaniu, czas trwania wystawy 22 września – 14 października 2011.
2. Kurator wystawy (wraz z Patrykiem Frankowskim) „W służbie sacrum. Z kultury muzycznej Jasnej Góry i Poznania w XVIII wieku”, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Galeria Rzeźby i Ma-larstwa, czas trwania wystawy: Poznań 30 grudnia 2012 – 10 marca 2013, Jasna Góra 1 maja – 31 sierpnia 2013. III Nagroda „Izabella 2013” w kategorii „Działalność wystawiennicza”