Aktualności

 

 

Koło Naukowe Teatrologów UAM to przestrzeń spotkań i dyskusji o teatrze, widowisku i performansie. Celem działań Koła jest pogłębianie zainteresowań uczestników, a także śledzenie bieżącego życia teatralnego i teatrologicznego w kraju.

Jeżeli:

chcesz dowiedzieć się czegoś więcej o teatrze,

lubisz oglądać spektakle a potem dyskutować o nich do późnej nocy,

ciekawi cię pedagogika teatru i to jak można wykorzystać teatr w życiu społecznym,

interesujesz się związkami teatru i nowej humanistyki,

to Koło Naukowe Teatrologów jest miejscem właśnie dla Ciebie! Grupa otwarta jest na każdego chętnego studenta.

 

Od roku 2018/2019 Koło działa w dwóch sekcjach: pedagogicznej (opiekun – mgr Daniel Stachuła) i naukowej (opiekun – mgr Stanisław Godlewski).

 

Kontakt:  Stanisław Godlewski (stanislaw_godlewski@onet.pl), Daniel Stachuła (daniel.stachula@wp.pl).

 

SEKCJA NAUKOWA:

Celem sekcji naukowej Koła jest pogłębianie wiedzy i zainteresowań studentów, stwarzanie przestrzeni wspólnej dyskusji na interesujące uczestników tematy związane z teatrem, performansem, tańcem oraz szeroko rozumianymi badaniami teatralnymi. Każdy semestr ma określony temat spotkań. Jednocześnie na spotkaniach zawsze jest czas na dyskusję o najnowszych premierach, ciekawych książkach z zakresu teatrologii i bieżących sprawach życia teatralnego w kraju. Koło organizuje również otwarte spotkania z badaczami/badaczkami i artystami/artystkami, a także wspólne wyjazdy do teatrów w całej Polsce.

 

2018/2019 (spotkania w co drugi poniedziałek o godzinie 17.00 w sali 119): Tematem, którym zajmujemy się w tym roku akademickim jest queer i jego związki z teatrem. W związku ze wzrastającą liczbą przedstawień i działań artystycznych, które wykorzystują strategie queerowe (na przykład prace Michała Borczucha, Ani Nowak, Alexa Baczyńskiego-Jenkinsa, Wiktora Rubina i Jolanty Janiczak) chcemy wspólnie zobaczyć i przedyskutować jaka jest geneza queeru oraz jakimi operuje strategiami politycznymi i estetycznymi.

 

Działania sekcji:

  1. 11. 2018 – spotkanie z Agnieszką Jakimiak, dramaturżką i jedną z reżyserek Władcy much” (Scena Robocza).
  2. 01. 2019 – spotkanie z dr. hab. Błażejem Warkockim, autorem książki Pamiętnik afektów z okresu dojrzewania. Gombrowicz – queer – Sedgwick.

 

Projekt Campus w Alternatywnej Akademii Tańca

Wybrane osoby z Koła Naukowego uczestniczą w międzyuczelnianym projekcie Campus, który służy integracji między studentami różnych teatrologii w Polsce, a także obserwacji procesu artystycznego i zdobywaniu wiedzy z zakresu współczesnej choreografii.

W ramach Alternatywnej Akademii Tańca – programu realizowanego przez Stary Browar Nowy Taniec – studenci Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz Instytutu Kultury Polskiej i Akademii Teatralnej w Warszawie, razem z opiekunami, spotykają się z mentorami AAT, podpatrują proces i metody pracy współczesnych choreografów i choreografek.

W projekcie, ze strony UAM, uczestniczą Anna Lauchsztet, Nikola Nowak, Anna Piecha, Magdalena Przybylska i Jagoda Masłowska.

 

SEKCJA PEDAGOGIKI TEATRU:

Praca pedagogów i pedagożek teatru na spotkaniach  opiera się na nauce projektowania sytuacji twórczych w pracy z widzem teatralnym poprzez prowadzenie warsztatów pedagogiczno-teatralnych. Oprócz tego, odbywają się spotkania o charakterze teoretycznym, na których wspólnie czytamy i analizujemy teksty poświęcone rozmaitym aspektom pedagogiki teatru w Polsce i na świecie.

Spotkania pedagogów i pedagożek teatru odbywają się  najczęściej w formie superwizowanych warsztatów po to, by doskonalić umiejętność pracy z grupą, pracy z widzem, prowadzenia procesu grupowego oraz pracy z tym procesem.

 

Planujemy także organizować cykliczne spotkania z pedagogami teatru (praktykami i teoretykami), prowadzącymi warsztaty i realizującymi interdyscyplinarne projekty w całej Polsce – chcielibyśmy aby naszymi gośćmi zostali m.in. Justyna Sobczyk, Justyna Czarnota, Magdalena Szpak, Sebastian Świąder, Dorota Ogrodzka.

Angażujemy się we współpracę z poznańskimi i wielkopolskimi instytucjami kultury (centra, ośrodki i domy kultury, teatry) , przeprowadzając performatywne działania wokół konkretnych spektakli, projekcji filmów, koncertów, etc.

Współpracujemy z poznańskimi szkołami, w których prowadzimy warsztaty i spotkania poświęcone wybranym aspektom współczesnego życia teatralnego w Polsce i na świecie.

 

2018/2019 (spotkania w co drugi czwartek o godzinie 18:45 w sali teatralnej)

Tematyka działań sekcji pedagogiki teatru w roku akademickim 2018/2019 skupiona jest wokół analizy podstawowych strategii, metod i technik, wykorzystywanych w działaniach pedagogiczno-teatralnych. Ponadto staramy się doprecyzować katalog pojęć związanych z pedagogiką teatru oraz umiejscowić ją na mapie ogólnopolskich działań z zakresu edukacji teatralnej.