dr

Anna Królica

Kuratorka i krytyczka tańca. Adiunktka w Katedrze Teatru i Sztuki Mediów. Ukończyła teatrologię oraz filologię rosyjską na Uniwersytecie Jagiellońskim, a także podyplomowe studia „zarządzanie kulturą”. Prezeska Fundacji Performa. Przynależy do sekcji Tańca i Baletu Związku Artystów Scen Polskich ZASP. Autorka wielu tekstów recenzenckich i wywiadów z artystami i artystkami. Aktualnie jest kuratorką Festiwalu Tańca Współczesnego „Pamięć miasta” w Częstochowie (2022-2024). Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2012, 2020) oraz Miasta Krakowa (2021). Do jej najważniejszych projektów kuratorskich należą:

Róbmy miłość, a nie wojnę (2017) oraz Piąta Strona Świata (2019), zrealizowane w zespole kuratorskim wraz z Adamem Kamińskim w ramach Sceny Tańca Studio w Warszawie.

Maszyna choreograficzna (2013-2014) i II edycja – Maszyna choreograficzna. Schlemmer. Analogie (2015-2016), realizowane w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora „Cricoteka” oraz Archiwum ciała (2013), Z perspektywy żaby (2015) w Centrum Kultury „Zamek” w Poznaniu.

Członkini Kapituły Nagrody Teatralnej im. Stanisława Wyspiańskiego w latach 2023-2026, ustanowionej przez Radę Miasta Krakowa. Pracowała w Komisji Artystycznej pierwszego w Polsce Festiwalu Scenografii i Kostiumów i nagrody „Złotej Kieszeni” obok Ewy Kuryluk, Doroty Roqueplo, Leszka Mądzika oraz Pawła Dobrzyckiego w Centrum Spotkań Kultury w Lublinie, 2017. Była jurorką Komisji Artystycznej podczas Polskiej Platformy Tańca w latach 2008, 2012 i 2017. W latach 2011–2013 przewodnicząca pierwszej Rady Programowej ds. Tańca Instytutu Muzyki i Tańca.

Zainteresowania badawcze:

  • współczesny teatr i choreografia ( szczególnie: teatr tańca, taniec konceptualny)
  • zwrot archiwalny w praktykach choreograficznych
  • praktyki kuratorskie w sztukach performatywnych/ polityka kulturalna
  • antropologia miasta

 

Ważniejsze publikacje:

  1. Wydobywanie „Pamięci miasta” poprzez praktyki choreograficzne, „Performer” 2023, nr 6. https://grotowski.net/performer/performer-26/wydobywanie-pamieci-miasta-poprzez-praktyki-choreograficzne (dostęp: 4.03.2024)
  2. РАЗГОВОР С ПРОШЛЫМ В СОВРЕМЕННОЙ ХОРЕОГРАФИИ, [w:] „Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare”, conferinţă ştiinţifică internaţională (13; 2021; Chişinău). Conferinţa ştiinţifică internaţională “Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare”: Materialele conferinţei, Ediţia a 13-a, Chişinău, 27-28 mai 2021, p. 134-138, ISBN 978-9975-3513-6-2.

 

  1. Kantor, Pina Busch and Dance Theatre [w:] Tadeusz Kantor in context, edit., Magda Romanska, Kathleen Cioffi; Northwestern University Press 2020, Evanston, Ilnois, p. 281-291, ISBN 9780810140240.

 

 

  1. Odzyskiwanie choreografii. Od rekonstrukcji do archeologii tańca/Reclaiming Choreography: From Reconstructio to dane archeology [w:] Polskie Artystki Awangardy Tanecznej. Historie i rekonstrukcje/ Polish Dance Avant-Garde Artists. Stories and Reconstructions, pod red./edit. Joanna Szymajda, Warszawa 2017, s. 148-164, ISBN 978-83-949914-0-1/ISBN. 978-83-60263-52-5.

 

  1. »Powiększeni o przedmiot«. Balet triadyczny Oskara Schlemmera. Enlarged by an object»: Oskar Schlemmers Triadic Ballet [w:] SchlemmerKantor, pod red. Paulina Kaucz, Kraków 2016, s. 129-165, ISBN 978-83-61213-93-2.

 

  1. Brigde to Understanding Kantors Theatre (Pomost do zrozumienia Teatru Kantora, artykuł poświęcony Oskarowi Schlemmerowi i Tadeuszowi Kantorowi), „New Estern Europe. On Conflict and Reconciliation”, 2015, No. 5 (XVIII)/2015, s. 158-163, ISSN 2083-7372 . https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=444080.

 

  1. The Polish periphery in »native« Europe: towards the institutionalistion of dance, translation by Soren Gauger,/ Polskie peryferia w rodzinnej Europie. W stronę instytucjonalizacji tańca in: European Dance since 1989. Communitas and the Other / Taniec w Europie po 1989. Communitas i Inny, edit. by/ red. Joanna Szymajda, New York 2014, p. 23-37; s. 205-219, ISBN 978-0-415-83213-7.

 

  1. Memory in dance/ Le Mémoire dans la danse, „Metamorphoses”, trans. Eric Glover, Editions Alternatives theatrales 2014, 30-36, ISBN 9782874280948.

 

  1. Groteskowe ciała, „Performer” 2011, nr 2 (http://www.grotowski.net/performer/performer-2/groteskowe-ciala-kantor-i-wspolczesna-choreografia), (dostęp: 04.12.2023).

 

 

  1. Ciało tańczące poza cielesnością czyli o paradoksach polskiego tańca [w:] 20-lecie.Teatr polski po 1989, pod red. Dorota Jarząbek, Marcin Kościelniak, Grzegorz Niziołek, Korporacja Ha!art/UJ/PWST, Kraków 2010, s.331-344, ISBN 978-83-61407-51-5/ISBN 978-83-928060-4-2.

 

 

  1. Widz w poszukiwaniu ciała „niewiarygodnego” [w:] Publiczność (z)wymyś Relacje widz-scena we współczesnej praktyce dramatopisarskiej i inscenizacyjnej, pod red. Agaty Dąbek, Joanny Jaworskiej, Księgarnia Akademicka, Kraków 2010, s.175-194, ISBN 978-83-7188-308-8.

 

  1. Cielesna ekspresja aktora w Teatrze Śmierci w perspektywie tańca, „ Polska Sztuka Ludowa”, 2008, nr 2, s. 71-76, ISSN 1230-6142.

 

Publikacje książkowe:

 

Nienasycone spojrzenie. Album fotografowi tańca/Insatiability of the Gaze, pod redakcją oraz kuratorski wybór zdjęć i artykułów, wstęp – Anny Królicy, Centrum Sztuki Mościce, Tarnów -Warszawa 2017, 288 str., ISBN: 9788392750857.

 

Pokolenie solo. Rozmowy z młodymi polskimi choreografami, pod red. Katarzyny Steńczyk, Katarzyny Lemańskiej, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, Kraków 2013, 482 str., ISBN: 978-83-61213-09-3.

 

„Sztuka do odkrycia. Szkice o polskim tańcu, pod. Red. Witold Mrozek, Agata Dąbek, Mościckie Centrum Sztuki w Tarnowie, Tarnów 2011, 120 str., ISBN 978-83-927508-9-5.